چطور در اوج عصبانیت صحبت کنیم؟
نوشته شده توسط : همیار

به گفته مرکز مشاوره روانشناسی گروه همراه (grohamrah.com) خشم هیجانی طبیعی است که هر فردی آن را تجربه می کند و اصولا دلایل معتبری وجود دارد که از حرفها یا کارهای دیگران، به خاطر آسیب هایی که می خوریم به طرز دیوانه واری عصبانی می شویم و یا از موقعیتی در خانه یا سر کار، احساس ناامیدی می کنیم. در این موقعیت ها مهم است که ما خشممان را بشناسیم و آن را درست ابراز کنیم تا به خودمان و دیگران آسیب نزنیم.

چگونه بدون صدمه زدن به دیگران ابراز خشم کنیم

اول باید خود را متقاعد کنید که حق حرف زدن دارید. اگر نیاز به یادآوری دارید به اعلامیه ی حقوق مراجعه کنید. شاید هم بخواهید به آگاهی خود مراجعه کنید و ببینید چه بذرهایی در ذهن تان پراکنده شده و نمی گذارد دیگران به شما گوش کرده یا احترام بگذارند. یکی از این جملات در مورد خود من چنین بود: اگر چیز به درد بخوری نداری که بگویی اصلا حرف نزن.

دوستانی که دورو برم بودند مثل خودم از رویارویی و گفت و گوی صادقانه می ترسیدند. وقتی احساساتم را به زبان می آوردم و دوستانم می گفتند آنچه گفتم خوب نبود، باور می کردم. به همین سبب سال ها حتی وقتی نیاز داشتم احساساتم را با دیگران در میان بگذارم از ترس طرد شدن یا برچسب سلیطه خوردن یا از دست دادن امنیت موجود در وابستگی عاطفی، احساسات تلنبار شده ام را به درون پس می زدم.

وقتی به این باور برسیم که حق داریم احساسات و عقایدمان را بیان کنیم باید یاد بگیریم که چگونه به شکل سازنده این کار را انجام دهیم. اگر نیت ما تنها این باشد که دیگران را از نظرات مان آگاه کنیم متقاعدشان نماییم یا اثبات کنیم که اشتباه می کنند روش مخرب را به کار برده ایم. باید بیاموزیم تا با هدف درک یکدیگر بدون متهم کردن دیگری یا داوری کردن از نظرات یکدیگر مطلع شویم.

 





:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: